Cenové srovnávače

Zbožáky, srovnávače, ať už říkáte těmto marketingovým kanálům jakkoliv, jedno je jisté.
Pokud chcete dostat na svůj e-shop co nejrychleji zákazníky, patří cenové srovnávače mezi nejúčinnější nástroje. Když to s nimi ovšem umíte.

Jen pokud je feed opravdu dobře nastaven, zboží správně spárováno a máte konkurenceschopné ceny můžete uspět v bitvě o zákazníka.

Přehled nejpoužívanějších srovnávačů v ČR: 

  • Heureka.cz
  • Zbozi.cz
  • Srovnanicen.cz
  • Hledejceny.cz
  • Hyperzboží.cz
  • Glami.cz
  • Google nákupy
    

Které srovnávače jsou nejnavštěvovanější?

Aktuálním lídrem trhu e srovnávač Heureka.cz, za ním následuje Zboží.cz a SrovnaniCen.cz. U ostatních srovnávačů je počet reálných návštěvníků oproti konkurentům velmi nízký. Mezi srovnávače lze zařadit i Google Nákupy. Dále je zde celá řada menších srovnávačů, ale vzhledem k nízkému podílu na trhu nemá smysl se jedná spíše o okrajové marketingové kanály.

Co to je srovnávač zboží?

Jedná se o webovou platformu, která shromažďuje nabídky zboží od jednotlivých prodejců na internetu. Informace o produktech získává obvykle z dat, které poskytují e-shopy pomocí feedů. Na srovnávači je možné porovnat nabídky různých e-shopů nejen z hlediska ceny, ale také z hlediska zákaznického servisu, dostupnosti,dárků, hodnocení nakupujících, prodejnosti, atd.

Výhoda oproti ostatním prodejním kanálům

Oproti „konkurenčním“ službám (AdWords, Sklik) je cena za konverzi ve většině případů nižší. Je to dáno tím, že srovnávač zboží leží na pomyslné cestě nákupního procesu až v její druhé polovině.

V případě přivedení zákazníka z obecnějších PPC kampaní je větší pravděpodobnost, že zákazník nákup nedokončí. Mnoho zákazníků pouze zjišťuje, jaké jsou na trhu možnosti nebo nenajde to, co hledá a podobně. V případě srovnávače zboží je větší šance, že zákazník provede nákup, protože již pravděpodobně hledá konkrétní produkt.

Výkonnost marketingového kanálu měříme mimo jiné konverzním poměrem. Míra konverze u srovnávačů zboží se běžně pohybuje mezi 2 až 3%, výjimkou nejsou ani e-shopy s mírou konverze i kolem 5%. Záleží na typu prodávaného produktu, odladěnosti e-shopu a dalších faktorech.

Jak mohu inzerovat na srovnávačích zboží?

Nejdříve je nutné e-shop registrovat na vyhledávači a propojit se srovnávačem zboží pomocí tzv. XML feedu. XML feed je datový soubor, pomocí kterého se exportují produkty z e-shopu na jednotlivé srovnávače zboží. Každý srovnávač má více či méně odlišnou strukturu feedu a proto je potřeba tuto strukturu co nejvíce dodržet. Zajistíte si tak větší míru prokliků (konverzí).

XML feed je možné vygenerovat a napojit prakticky z jakéhokoliv e-shopu. Obsahem feedu jsou přesné informace ke každému zboží jako je název, cena, popis, obrázek, skladová dostupnost a další. Data z feedu se pravidelně načítají na daný srovnávač a tím je zajištěna aktuálnost nabídky.

Má smysl být nejlevnější na srovnávačích cen?

Nejnižší cena z pravidla nevede k nejvyššímu nárůstu objednávek. Zákazník se rozhoduje podle více kritérií a cena je pouze jedním z nich. Srovnávače nehodnotí pouze cenu zboží, velmi důležitými ukazateli jsou také skladová dostupnost, cena dopravy, počet komentářů, procentuální hodnocení uživatelů a další faktory.

S nejnižší cenou se může krátkodobě zvýšit počet prodejů, ale na úkor marže bez které jak známo nelze příliš dlouho efektivně fungovat.

Zákazníci, kteří se orientují pouze podle ceny, bývají častěji „problémoví“ a obvykle nákup nezopakují. Jednou nakoupí u vás, příště přejdou tam, kde získají daný produkt za nejnižší cenu.