SEO = OPTIMALIZACE WEBOVÝCH STRÁNEK

Nenechte si namluvit, že dobré SEO jsou čáry a kouzla. Opak je pravdou, SEO je hlavně o analytice, statistice, matematice a jazykovědě. Nevěříte? Tak se na to pojďme podívat.

Možná jste již měli v ruce nabídky různých agentur, které naslibovaly optimalizaci různých klíčových slov, nechaly si za práci zaplatit nehorázné peníze, splnily co slíbily a nic z toho. Jak je to možné?

Na začátku každé optimalizace by měla být ANALÝZA. Z té by mělo vyplynout, která jsou ta “pravá” klíčová slova. Tedy slova, která uživatelé hledají nejčastěji a jsou tedy také nejkonkurenčnější.

 

 Jak získat skvělá klíčová slova před optimalizací

Mám webové stránky, na kterých prodávám tepelná čerpadla. Přemýšlím, jaká klíčová slova zákazník zadává. Kromě jasných klíčových slov jako “tepelné čerpadlo, tepelná čerpadla” pomocí otázek získám další možnosti:


Co?       tepelné čerpadlo, vytápění, ekonomické vytápění, úspora energií v domě, teplá voda, konkrétní značky: Nibe, Daikin, atd.
Kde?     Praha, Střední Čechy, Morava. Většina firem montuje jen ve svém okolí, může se tedy orientovat jen na okolí a nemusí optimalizovat na vysocekonkureční slovo, ale může využít spojení s lokalitou. KW: tepelné čerpadlo + lokalita.
Jak?     Jak vybrat tepelné čerpadlo? Jaké jsou typy tepelných čerpadel? Jaká je cena tepelného čerpadla?  KW: tepelné čerpadlo cena
Kdy?     Tepelné čerpadlo v zimě. Tepelné čerpadlo v létě? Kdy montovat tepelné čerpadlo?  KW: tepelné čerpadlo období
Proč?    Proč si pořídit tepelné čerpadlo? Jaká je úspora s tepelným čerpadlem? KW: tepelné čerpadlo úspora

Pomoci také může, když si projdeme fáze nákupního cyklu. Náhled do mysli uživatele – jak správně pracovat s cílovou skupinou, jak podpořit její nákupní rozhodování.  Kdo je cílová skupina / skupiny? Jak budeme jednotlivé segmenty oslovovat.

Příklad, jak vybrat klíčová slova:

Klíčové slovo “autopůjčovna praha” hledá průměrně za měsíc na Seznam.cz cca 630 lidí a na Google.cz 2400 lidí.
To samé klíčové slovo bez diakritiky “autopujcovna praha” už hledá na Seznam.cz pouze 38 lidí!
Nebo třeba “půjčovna osobních aut, levna autopujcovna praha, pronájmy aut, atd” už nehledá téměř nikdo na Seznam.cz ani Google.cz.

Co to znamená? Agentura vám připraví “super nabídku” , ve které se zaváže, že bude váš web vyjíždět na 1. straně vyhledávačů na daný počet vybraných klíčových slov a to také splní. Jenže háček je v tom, že si vybere klíčová slova, která není problém optimalizovat, neboť v nich není konkurence. Tato klíčová slova ovšem také nevygenerují žádnou návštěvnost.

Jak jsem řekla, pouze analytika, statistika  a matematika.

Pokud tedy dobře zanalyzujeme klíčová slova, vytipujeme ta zajímavá, pak přichází na řadu jazykověda. Je třeba se vcítit do zákazníka a začít přemýšlet jako on. K tomu nám pomůže pár jednoduchých otázek.

  • Zamyslet se a začít u slova, synonyma, věty.
    • Co (hledají – jaké konkrétní produkty či služby)
    • Kde (lokace – Praha, Brno, Česká republika, hory)
    • Jak (jak vybrat daný produkt, jaké existují produkty a jejich typy, jak využívat službu, jak objednat, atd)
    • Kdy (hory v létě, Silvestr, Velikonoce, kino přes den, atd)
    • Proč  (k čemu je daný produkt dobrý, proč službu využívat)
  • Můžeme využít i různé nástroje (našeptávač, Sklik, statistiky Seznam.cz) a pak se ještě podívat ke konkurenci na prvních pozicích na námi vybrané KW. Výborný je Collabim. Možné využít krátkodobě pro 1 web (může být i konkurence) zdarma.

Fáze nákupního cyklu

  • Informace (nikdo nehledá produkt, o kterém neví)
  • Uvědomění potřeby (obecné dotazy)
  • Zjišťování informací (informační dotazy)
  • Učení se o produktu (specifikace, vlastnosti)
  • Výběr před nákupem (velmi specifické, srovnání více produktů)
  • Finální koupě (cena, prodej, lokalita)

 

Reálné fungování nákupního cyklu:

  • Zákazník přesně ví co chce (dostává se do přímo do poslední fáze)
  • Nákupní cyklus nekončí vždy nákupem
  • Zákazník některé fáze nákupního cyklu přeskakuje

Máme klíčová slova. Co s nimi?

SEO ale začíná již na začátku. Pokud ještě nemáte web, pak je dobré klíčové slovo zakomponovat již do výběru url adresy. Pokud web máte, pak se nezapomeňte vždy, když přidáváte novou stránku, zamyslet, co na ní vlastně bude a nejzajímavější klíčové slovo přidat do url.

Doména + URL  – vždy vybrat nosné klíčové slovo nebo název produktu a pojmenovat tak stránku (url).  Je to dobré pro vyhledávače, zpětné odkazy i zákazníky

  • Dát si pozor na uvádění dat (rok, atd)
  • Příliš obecná kw nebo naopak příliš detailní (kategorie, podkategorie, produkt)

Duplicita – Pozor na kopírování. Vždy vytvořte unikátní obsah, jinak si robot vybere sám jednu stránku a zbytek ignoruje.

Zpětné odkazy 

  • Příliš obecná kw nebo naopak příliš detailní (kategorie, podkategorie, produkt)
  • Katalogy
Titulek: 55 – 62 znaků. Je důležité jej moc nepřestřelit, protože si může robot vzít jakýkoliv jiný text z webu, který se nám třeba vůbec nehodí. Ve skutečnosti nezáleží ani tak na počtu znaků, protože vyhledávače počítají s datovým polem, do kterého se může vejít různý počet znaků, podle toho, jaký text obsahuje. Př. 10xl = llllllllll, ale 10xW = WWWWWWWWWW.

Otestovat titulek můžeme zde: https://moz.com/blog/new-title-tag-guidelines-preview-tool )

! Titulek by měl být úderný, výstižný. Je dobré použít „výzvu k akci, číslici (10 tipů), dynamické sloveso, USF, interpunkci, znaky * / .

Description: do cca 155 znaků , jiný text než v titulku, opět důraz na klíčová slova.

Texty   

  • Srozumitelné, přehledné, čitelné – stručné, nadpisy přesné (h1, h2, h3)
  • Titulky musí odpovídat obsahu
  • Url zahrunuje obsah
  • Texty odkazů by měly popisovat obsah odkazované stránky
  • Tvořit odstavce s nadpisy (odstavce cca 5 řádků)
  • Informace by měly být přínosem (nejen pro roboty)
  • Přirozený vznik odkazů (díky kvalitě textů budou odkazovat)

Klíčová slova   – kde by se měla vyskytovat na stránce

  • Každá stránka by měla být optimalizována na co nejméně KW, max 3
  • Klíčová slova se snažíme používat v 1. Pádu, ale může být i jiný.
  • KW by měla být:
    • v názvu souboru
    • ve značce (title)
    • v meta kw a description
    • nadpisy (h1, h2, h3)
    • v tučných a podtržených textech
    • několikrát zopakovat (vyhledávač hodnotí procentuální podíl kw vůči zbylému textu, ale nic se nemá přehánět), vždy musí být také čitelný pro zákazníky, jinak stejně odejdou
    • v odkazech v rámci webu – namísto „zde“, „více“ , dáme odkaz na kw: Př: Můžete si prohlédnout příslušenství ke grilu
    • obrázky – vždy pojmenujeme tím, co na nich je (atribut)
  • V textech uvádět souhrny, kde co najít, co hledat, atd… (např. přehled kotlových grilů)

Mrkněte se, jak tapetujeme pomocí SEO. 🙂

Co je to tapetování v SEO?

Cílem každého marketéra je, aby jeho web byl na 1. straně vyhledávačů. U nás je to Seznam.cz a Google.cz. Bohužel u nás není trh polarizován jako na jiných místech na světě.Zatímco třeba na Slovensku dominuje Google.sk a Zoznam.sk má jen pár procent, tak u nás je to stále 50:50. I když je to obor od oboru.

Například stavebnictví stále dominuje Seznam.cz, ale třeba IT pak jednoznačně Google.cz. I na to je třeba pomyslet, když hledáte klíčová slova. Jsou také trochu jiné mechanismy při SEO na Seznamu a na Google.

Některé firmy mají navíc více webových stránek či e-shopů, kterými cílí na různé cílové skupiny, podporují weby navzájem, mají třeba rozdělené trhy. Atd. Když se Vám podaří mít na 1. straně vyhledávačů více webů, pak TAPETUJETE.

Může to vypadat třeba takto, jako u mého klienta společnosti ASAP Rent car, s.r.o., který je na 4 místech na 1. straně Google.cz na nejvíce konkureční klíčové slova. Mimochodem, na Seznam.cz je na 3 místech na 1. straně. 

 

POZOR! NENECHTE SE NAPÁLIT!

Zvýšíme Vám návštěvnost webu

Tohle je nejčastější formulka, kterou uslyšíte od různých firem. POZOR na to. Neměřte jen návštěvnost webu, ale hlavně konverzi, tedy, jestli pro Vás měla tato návštěvnost nějaký přínos.

V zásadě jde o jediné, Vy máte nějaké produkty nebo služby, které chcete prodat a na internetu (a samozřejmě i mimo něj) jsou lidé, kteří je potřebují nebo chtějí. Jdou na internet a tam vyhledají pomocí klíčových slov, co hledají. Cílem je, aby se na Váš web dostali tito potenciální zákazníci a stali se z nich zákazníci. Tedy SEO má přivést právě je. Kvalita webu a poskytovaných informací je má přesvědčit k objednávce a následné koupi.

Jsou firmy, které zvednou návštěvnost Vašeho webu, ale přitom nikdo z návštěv nic nekoupí. PROČ? Protože se k vám dostali omylem na jiná klíčová slova, na špatně připravené dopadové stránky webu, případně jinými metodami. Zjistíte to snadno, v analýze je vidíte jako ty, kteří okamžitě opustili váš web. Takové návštěvy webu nepotřebujete, proto za ně neplaťte!

Americká společnost Forrester provedla  zajímavý průzkum, ze kterého vyplynulo:

30 % lidí v průměru chodí na weby klientů z vyhledávačů
25 % lidí přichází ze sociálních sítí
12 % lidí se dostane na stránky přes různé odkazy
25 % lidí vstoupí na stránky přímo zadáním adresy webu
8 % lidí přivede na stránky reklama PPC

Ano, pouze 8 % lidi přichází na stránky přes nějakou formu reklamy – PPC ve vyhledávačích, bannery, placené e-mailingy, affiliateprogramy. Podle Forresteru v roce 2012 investovaly americké firmy právě do těchto kanálů více než 40 miliard dolarů.

Naproti tomu, když sečteme všechny ostatní zdroje, tedy vyhledávače, sociální sítě či odkazy, dostaneme se na úctyhodných 65%.
Za tuto návštěvnost z těchto zdrojů přitom firmy nikomu neplatí. Jde jen o to, jak svůj čas investují do optimalizace pro vyhledávače, na vytváření zajímavého obsahu odkazovaného uživateli sami (či agenturou), jak jsou s uživateli v kontaktu na sociálních sítích.

Náklady na takový čas (odměna agentuře) přitom Forrester odhadl na 4 miliardy dolarů. 40 miliard = 8 % návštěvnosti. 4 miliardy =65 % návštěvnost.

Proto se u našich klientů soustředíme právě hlavně na SEO a jiné druhy budování trvanlivého online marketingu.  PPC kampaně a placenou reklamu na sociálních sítích využíváme pouze jako podpůrné nástroje.

Postihla Váš web PENALIZACE NEBO BAN WEBU?