Často se setkávám s názorem, že bez zaplacení není možné prosadit informace do médií. Není to tak. Samozřejmě je pro agentury snazší zaplatit prostor ať již v tištěném nebo online médiu, ale lze to i bez peněz. Případně třeba za ceny do soutěže. Ale často stačí mít ZAJÍMAVÉ informace, umět je podat a máte poměrně vysokou šanci se do médií dostat. Níže jsem připravila pár bodů, kterých je dobré se na začátku držet.

Jak má vypadat článek?
Tak v základu má být gramaticky a stylisticky bez chyb, pravdivý, zajímavý, měl by obsahovat citace zajímavých osob z firmy, měl by být samozřejmě bez nároku na honorář. Tak jednoduché to ale není. Než napíšete článek, podívejte se nejdříve na styl psaní daného média a přizpůsobte se mu. Zapomeňte na to, že stejný článek se Vám podaří umístit v různých médiích.
Někdy je třeba „vařit z vody“. Tedy článek musí obsahovat zajímavé informace. Minimálně jednu, maximálně tři. Máte-li pocit, že jich můžete nabídnout víc, rozdělte je do více zpráv.
Zapomeňte na superlativa. Hledejte příběh (jak vznikl, kdo ho používá, vývoj, atd), zajímavosti, rozhovory. Nezapomeňte na fotografie, ale ohlídejte si autorská práva. Rozlišení pro tisk je min 300 dpi. Posílejte ale ve zprávě pouze náhledy, ještě lépe je nabídněte ke stažení ze svého ftp serveru nebo webu. Článek můžete oživit tabulkami a grafy.
Nepište obecné informace, ale napište článek na konkrétní téma a až poté jej nabídněte médiím. Informace by měly být unikátní a neměly by být do té doby nikde jinde publikovány. Pokud zašlete informace, které jste předtím napsali na web, akorát novináře naštvete.
Prodáváte-li zajímavé produkty, nabídněte je k vyzkoušení, testování. Případně uspořádejte workshop.

Co a kdy zasílat novinářům?
Můžete zaslat buď tiskovou zprávu, která by neměla přesáhnout dvě strany nebo již napsaný článek na zajímavé téma. Zprávu pište písmem Times New Roman, velikost 11 nebo 12. Neexperimentujte s písmy, protože může dojít k problémům při čtení. Před odesláním zkontrolujte pravopis!
Za nejlepší čas pro odeslání zprávy je obecně považováno úterý a středa. V pondělí ještě není mnoho novinářů koncentrováno, v pátek spěchají s prací před víkendem. Ale není to pravidlo. Máte-li zajímavou informaci, pošlete ji kdykoliv.
S posíláním článků to nepřehánějte. Maximálně 2 měsíčně. Zaměřte se na kvalitu, každé zprávě se pořádně věnujte.

 

Komu poslat a kde vzít kontakty?
V první fázi se zamyslete, která média jsou čtena Vaší cílovou skupinou (skupinami). Ty volte jako první. Kontakty najdete často na webu redakcí. Podívejte se nejdříve, kdo se zabývá Vašim oborem. Celostátní média mají často jednu sběrnou adresu a novináři píší pod zkratkami. Do těchto médií není na škodu zavolat.

 

Jak poslat?
V dnešní době jedině e-mailem. Při odesílání hromadně nikdy nepoužívejte otevřené kontakty. Vždy využijte „skrytou kopii“. Existují i programy, které odesílají hromadně a zároveň oslovují konkrétní osoby.
Článek posílejte ve formátu doc. Pdf sice zachová formát a vypadá uhlazeněji, ale nedá se s textem pracovat a navíc předpokládá, že novinář bude mít stažený program. Neposílejte velké fotografie bez vyzvání. Do předmětu zprávy napište stručně co posíláte.

 

Co neočekávat?
Ne každou informaci noviny otisknou. Reagovat bude novinář výjimečně. Můžete zkusit požádat o autorizaci, ale snižujete tím pravděpodobnost otisknutí zprávy. Nečekejte, že média uveřejní Vaši zprávu tak, jak jste ji poslali. Úspěchem bude pár vět.

 

Co nedělat?
Nevolejte novinářům a neptejte se, jestli zprávu dostali. A už vůbec se neptejte, proč ji neotiskli. Neurgujte.

 

Proč je lepší nechat vše na PR agentuře?
PR agentura není zatížena provozní slepotou a vidí příběhy a zajímavosti, které Vy ani Vaši zaměstnanci nevidíte. Dokáže podat zprávu bez osobních pocitů a reagovat na negativní zprávy bez emocí. PR agentura má mnohem víc kontaktů, než seženete Vy. Syndikát novinářů registruje přes 10 tisíc novinářů, dobrá PR agentura jich má přes 1000. Vy jich seženete maximálně desítky. PR agentura má již vybudované i velmi dobré vztahy s konkrétními novináři. PR specialista dokáže napsat článek mnohem lépe a je vyšší pravděpodobnost uveřejnění jak do množství tak rozsahu.

 

Co je Advertorial?
V podstatě se jedná o článek, jehož zveřejnění je placené. Noviny do něj již nezasahují, jen musí označit stránku tak, aby bylo zřejmé, že se jedná o komerční sdělení. Nicméně, dobře napsaný advertorial, který navíc respektuje a kopíruje styl média, může být mnohem účinnější než jiné typy propagace.

 

Kolik stojí napsání PR článků a rozeslání médiím?
Záleží na rozsahu článku. Jednoduché články se pohybují od 500 Kč. Rozeslání se pak liší podle množství oslovených médií. Cena za rozeslání se pohybuje od 1500,- Kč.

Pokud Vás zajímá cokoliv kolem PR, nezávazně nás kontaktujte. Rádi Vám se vším pomůžeme a poradíme.